Tradisjoner og merkedager

Hvert år arrangerer vi hyggelige aktiviteter for barna. At vi gleder oss over felles opplevelser er med å lage et godt felleskap for hele Strand barnehage. Strand barnehage er opptatt av å holde på tradisjoner, men kan også legge til nye, eller erstatte andre med noe nytt. Tradisjoner knyttet til høytider er gjentagende hvert år, mens andre tradisjoner/aktiviteter kan variere ut fra barns medvirkning og personalets sammensetning år til år. Datoer for tradisjonene vil dere finne i Årsplanen for barnehagen. Nedenfor ser dere en oversikt over relativt faste tradisjoner i Strand barnehage:

MÅNED

TRADISJON/AKTIVITET

August

September

Besøk av barn som gikk i barnehagen forrige år – her blir det servert noe å spise, samlingsstund og tid til lek med gamle venner i barnehagen.

Dugnad for foreldrene (tre timer på høsten og tre timer på våren)

Overnatting – 5 åringene overnatter i barnehagen

Desember

Juleverksted, adventsstund og julekalender

Nissefest- alle barna er kledd i rødt, vi spiser julegrøt, går rundt juletreet, og koser oss med noe godt.

Lucia-feiring – stemningsfullt med hvite klær og lys. Servering av lussekatter og gløgg til foreldrene

Januar

Februar

Karneval – fest for barna der alle er utkledd som det de vil.

Vinteraktivitetsdag for barna

Mars

Forberedelser til påske, påskefrokost med foreldre

Dugnad for foreldrene

17.mai feiring i barnehagen (nærmeste hverdag før ordentlige 17.mai). Det blir servering av pølser, vi går i tog.

Overnattingstur for maxi-barna på Kjeholmen

Sommerfest for personal, foreldre og barn.

Juli

Barnehagen har stengt 4 uker i juli!